אודות פרסומים דברי העורך מאמרים סוגיות סינופסיס חנות תרומות צור קשר

אודות האיגוד לפרשנות התלמוד



השיטה: הסוגיא

הבה נעלה על הכתב קווים אחדים מתוך הגישות הללו, לפחות במה שנוגע לאתגרים המיוחדים שמציב התלמוד הבבלי. נתחיל ב"סוגיא" - הרי הסוגיא היא היחידה היסודית של סידור דברי התלמוד וקביעתם, יותר מן ה"דף", שאיננו אלא לבוש חיצוני. יש למקד את תשומת לבו של הלומד בהיקף הסוגיא, בהבלטת המבנה הפנימי שלה על פי חלוקה לחלקיה הראשיים, וקביעת אופיים של מרכיביה, דברי תנאים לעצמם, דברי אמוראים ומעשיהם לעצמם, ודברי סתם התלמוד.

לראיית הסוגיא בדרך זו יש כמה השלכות. הסוגיא היא יצירה ספרותית מובהקת, מסודרת בסדר מתוכנן ומהוקצע, הרבה מעבר למתואר במוסכמה שהסוגיא כוללת רישום דיוני בית המדרש בלבד, כסדרם וכהווייתם. זאת ועוד. מרכיבי הסוגיא הם מקורות מובדלים, הניתנים להבנה ולפרשנות בשתי דרכים: א - בפני עצמם וכפשוטם. ב - בשילובם בתוך הסוגיא, ועל פי פרשנותו של בעל הסוגיא (= סתם התלמוד) במהלך משא ומתן של הסוגיא.

לראש העמוד
הדפסת עמוד
created by entry
דף הבית | אודות | פרסומים | חומר רקע | מראי מקום | שיעורים | סינופסיס | תרומות | צור קשר